Article
Gäddfajten
Rätt rulle för Gäddfajten 2014

Gäddfajten 2014 – final på Åland

Viktor Sundkvist är en av sportfiskarna i Jaktia ProTeam. Han skriver här om sin och Nicklas Hallnors resa till finalen i Gäddfajten på Åland.

Från Arjeplog till Åland för att fiska gädda

Snöovädret inför finalen upprepades i år. Förra året när vi bilade ner till Dalarna hade vi snöstorm (ok inte stormstyrka, men uttrycket är befogat). Samma visa detta år. Trots det kom vi fram i god tid till Jörns järnvägsstation och tåget skulle gå strax efter 21 på torsdagskvällen. Vi var hälften av de resenärer som hoppade på. Ingen lång köbildning vill säga.

Pratade fiske och vi hade hört att det skulle bli grunt fiske. Det kändes positivt. Tänkte att hårdbeten kan gå riktigt bra. Av tidigare erfarenhet av höstfiske så brukar mindre beten ge mest hugg även om det är mycket irritationshugg på stora beten.

Vi kom fram till Stockholm i tid trots att tåget var en halvtimme sent vid avgång.

Vad gör man som norrlänning en fredag i huvudstaden? Vi låste in alla väskor men blev tvungen att bära runt på spötuberna.

Det blev besök i tre fiskebutiker samt en sportaffär och vi försökte klämma ur tips från affärernas personal. Blev en del snack. Alltid roligt. Sedan har Jaktia försett oss med teamkläder så det kändes roligt att åka på resa och tillhöra något annat än bara sig själv. Vid lunch övertalade jag Nicklas att få äta en hamburgare (blir en om året, så man ska passa på när tillfälle ges).

Efter centrala Stockholm tog vi pendeltåget ut från staden och blev upphämtade av vår chaufför Jan-O. Han tog oss till en stor butik där vi fick en behövlig kaffekopp och en utsökt chokladkaka. Är inte så mycket för choklad, men det var grejer det där.

Vi bilade ut till Kapellskär där färjan gick. Tyvärr var vi ute i lite väl lång tid i förväg och fick sitta i bilen i två timmar.

Väl på färjan träffade vi resten av finalisterna samt fotografer och övriga anordnare. Alla åt middag på en vinglig färd i 3,5 meters vågor. Gick ut på däck för att se vågorna men det var mörkt och tyckte inte att vågorna såg så höga ut.

Efter ankomst till Åland och en kortare bilfärd från Mariehamn fick vi bosätta oss i några stugor med gott om plats.

Efter en kortare genomgång på kvällen satt Nicklas och jag och fixade lite med stingers och dylikt i tillbehörsväg. Det blev sent, i säng vid två och sedan klev vi upp strax före sju. Vi fick åtminstone en dukad frukost av finalisten Harri Nymans sambo, Gill.

Gäddfajten - två finalister på varje båt

Två finalister på varje båt.

Klockan 08.00 hade vi kaptensmöte med lottning av vilka finalister som fiskade i vilken båt. Två finalister per båt i vardera av tre båtar. Själv hamnade jag med Thomas Norman och Nicklas med Tomasz Andersson.

Finalisterna Gäddfajten 2014: Tomasz Andersson, Harri Nyman, Nicklas Hallnor, Robert Johansson, Tomas Norman. Nedre raden: Viktor Sundkvist

Finalisterna Gäddfajten 2014: Tomasz Andersson, Harri Nyman, Nicklas Hallnor, Robert Johansson, Thomas Norman. Nedre raden: Viktor Sundkvist

Klockan 09.00 skulle tävlingen starta, men pga vädret tog det sin tid innan vi tog oss till fiskebart vatten. Det kändes som evigheter innan jag fick första kontakten. De andra fick fisk och jag tappade gång på gång och det kändes inte som min dag. Det var definitivt gummi som gällde i viken vi var inne i. Thomas hade garanterat på flest fisk under hela tävlingen men fick inte fast dom. Samma sak gällde mig och jag skenade totalt och fiskade konstigt och rent dumt. Fick total kortslutning och kunde inte koncentrera mig på fiske. Det var ett tailbete som jag landade fisk på. Vi hade fått två olika *Viking Line* gäddbeten. Vet att en av finalisterna drog bra med fisk på det ena, en Buster II.

Viktor Sundkvist

Viktor Sundkvist in action

Vi hade en bra skeppare/guide som talade frekvent om djup och försökte hjälpa oss att fånga fisk. Sedan hade vi även en fotograf/kontrollant med i båten. Det dåliga vädret gjorde att vi fick bryta för en timmes lunch. Tyvärr drog det ut på tiden och vi förlorade värdefull fisketid men det var lika för alla.

15.30 var tävlingen över.

Allt som allt var det alldeles för mycket tapp och jag har en teori som jag kommer att prova nästa år. Den teorin får ni läsa om vid senare tillfälle, så fortsätt kolla mina texter och bilder.

Mitt första inlägg här på jaktia.se fick bli en genomgång av en misslyckad tävling, men hyfsat lyckad resa. Det enda som var dåligt var att jag tappade bort min ortopediska nackkrage. Hittar du en grå sådan på Åland kan du höra av dig!