Article

Vägen till gäddfajten fortsätter

Nicklas Hallnor är medlem i Jaktia Pro Team – Fiske. Följ honom och de andra Jaktia Pro Team medlemmarna på Jaktiabloggen, på Jaktias instagram (jaktiase), Facebook och YouTube. Sommarens fiske för Nicklas har varierat från sämst till bäst. Häng med när Nicklas och hans fiskevänner knäcker koden och fortsätter vägen till gäddfajten!

Sommarens fiske har varierat mer än normalt. Det ostabila vädret har gjort fisket helt oförutsägbart. Allt som oftast har det varit svårfiskat och segt. Men de få perioder då fisket har varit bra, då har det varit riktigt bra! Men efter en riktigt bra period i slutet av juli dalade fisket. Det blev sämre och sämre. Vi hade riktigt svårt där ett tag att knäcka koden. De riktigt stora gäddorna uteblev. Men Magnus hade en teori om hur vi skulle knäcka koden. Under tiden jag var i Piteå och jobbade for han ut på en kvällstur i hopp om att hitta gäddorna igen. Senare på kvällen fick jag ett positivt besked, fisket hade varit okej, och med en gädda på 110 cm som toppfisk så kändes det som att Magnus teori kunde stämma.

Med en helt ny taktik gled jag och Patrik senare samma vecka ut på sjön. Vädermässigt hade vi bra förutsättningar. Och fisket började också bra. Bland dom första kasten för dagen så klippte Patrik en gädda på runt 90 cm. Men sen dog det ut. Några timmar senare hade vi fångat ett gäng gäddor, men ingenting av storlek. Efter att ha fått ett samtal från Magnus, där han undrade om vi kunde plocka upp honom bestämde vi oss för att byta del av sjön. En sväng förbi hamnen och sen ut igen. När vi börjar närma oss det djup vi vill fiska stänger jag av utombordaren och fäller ner elmotorn.

Botten är rätt, djupet är rätt, vädret är rätt. Vi glider sakta fram samtidigt som vi betar av den yta som vi passerar. I båten pratar vi om hur viktigt det skulle vara för Magnus om han skulle lyckas fånga en gädda på 115 cm eller längre, då det skulle ge han den ökning han behöver för att klättra upp på en finalplats i Gäddfajten. Efter att ha fiskat av några hundra meter utan ett enda napp smäller det till ordentligt i Magnus grejer. Han hojtar till och känner direkt att det är en bättre fisk. Fisken rusar och det gungar ordentligt i spöet. Det är inget snack om att det är en bättre gädda. Spänningen är på topp när gäddan börjar att närma sig båten. Jag står med håven i högsta hugg. Magnus pressar på hårt för att få upp gäddan mot ytan. Till slut så får vi se henne för första gången, och vi kan direkt konstatera att det är en direktbiljett till finalen i Gäddfajten som sitter på kroken.

Att gäddan är över 115 cm är det inga som helst tvivel om. Frågan är snarar hur långt över 120 cm hon är. Efter ytterligare några rusningar så får jag äntligen ett läge att håva. Lyckan är total när hon glider in i håven. Efter en snabb anblick konstaterar Magnus ganska snabbt att det rör sig om ett nytt personbästa för honom. Jag tar tag i tången och böjer mig ned för att kroka loss gäddan. Jag kunde inte se på vilken sida i gäddans mun krokarna sitter så försöker jag ta ett grepp över nacken, men det går inte. Gäddan är för bred! Först då förstår jag hur enorm gäddan verkligen är. När betet väl lossats tar vi in henne i båten för en snabbare mätning, vägning och fotografering innan hon åter friheten tillbaka. Vågen stannade på 14,3 kg, och mätbrädan visar på helt otroliga 130 cm!

Inte nog med att den gäddan gav honom en finalplats i Gäddfajten. Utan han gick rakt upp i ledningen och blev den andra fiskaren någonsin i Gäddfajtens historia att passera 600 cm fördelat på fem gäddor. Stort grattis!

Den 14:e Oktober är det dags, då går årets final i Gäddfajten. Mina 592 cm räckte till en andraplats i kvalet, vilket gör att även jag kommer att fiska final på Åland. Kommer att försöka uppdatera Jaktias instastory under finalhelgen. Missa inte det.