PRESSMEDDELANDE - Jaktia utökar i Västerås och öppnar nytt i Borlänge

Pressmeddelande Jaktia Västerås Borlänge

Jaktia fortsätter att stärka sin närvaro runt om i landet. I Västeråsbutiken ökar både sortimentet och personalstyrkan. Samtidigt byter en välrenommerad butik i Borlänge skepnad och blir inom kort Jaktia Borlänge.

– Det här blir spännande och kul, säger de nyblivna kollegorna Matti Karjalainen och Tony Larsson på Jaktia Västerås respektive Jaktia Borlänge.

I början av april stängde Interjakt-butiken i Västerås. Butikens ägare Tony Larsson tackar jakt- och fiskeentusiaster i Västerås för alla år och hänvisar dem med varm hand till Jaktias butik i staden. Där man hoppas på att få lära känna nya kunder.

– Vi vill på bästa sätt ta hand om dem som tidigare varit kunder hos Interjakt. Vår målsättning är att de ska känna sig välkomna och trivas hos oss samt givetvis hitta rätt jakt-och fiskeutrustning, säger Matti Karjalainen och tillägger:

– Det här blir roligt, förhoppningsvis blir det mer drag i butiken!

Jaktia Västerås kommer att fortsätta drivas av Magnus Öberg tillsammans med Matti Karjalainen och Mattias Karlström från Jaktia Åkersberga som har 30 års erfarenhet av branschen.

Större sortiment och mer personal

Det finns ett fortsatt starkt jaktintresse i Västerås med omnejd. Det gör att Matti Karjalainen ser ljust på framtiden. Han berättar att produktsortimentet kommer att breddas framöver. Framför allt när det gäller vapen (något som exempelvis drivs av det ökade intresset för AR-vapen) och ammunition, kikarsikten och kikare.

Under våren utökar man med ytterligare två butikssäljare. Joel Larsson, med 7 års erfarenhet i branschen, kommer senast från Interjakt HMK Västerås och Fredrik Andersson, med 15 år i branschen kommer ifrån Jaktia Varpsund.

Detta innebär en fördubbling av personalstyrkan och ännu bättre service för kunderna.

”Skönt att fokusera på en butik”

Matti Karjalainen ser fram emot ytterligare en sak: att bli kollega med Tony Larsson – som i samband med att han stänger Interjakt Västerås ställer om sin Interjakt-butik i Borlänge till en Jaktia-butik.

– Det blir jäkligt roligt att få Tony som kollega. Vi har känt varandra sedan lång tid tillbaka.

Tony Larsson tycker också att det ska bli trevligt att tillhöra samma butikskedja som sin tidigare konkurrent. Han berättar att det så klart kändes lite vemodigt att stänga Interjakt Västerås – en butik han drev i 20 år – men säger i samma andetag:

– Det har stundtals varit ganska slitigt att driva två butiker, så det ska bli skönt att få dra ner på tempot lite grand och kunna fokusera helhjärtat på Jaktia Borlänge.

Och kanske få mer tid till att jaga själv?

– Ja, det hoppas jag på!

Snart kommer skylten upp…

Interjakt-butiken i Borlänge konfigureras successivt till en Jaktia-butik genom ny inredning och byte av produktsortimentet. Tony Larsson och de två övriga i butikspersonalen väntar på att en pågående fasadrenovering ska bli klar så att de kan sätta upp Jaktia-skylten. Tony hoppas på att ha en komplett Jaktia-butik så snart som möjligt. Redo att ta emot alla jakt- och fiskeentusiaster i Dalarna.

– Hela Jaktia-upplägget känns bra. Det enda är väl att det finns risk för att jag av gammal vana kommer svara ”Interjakt” i telefonen en tid framöver (skratt)…

Vill guida fler till ett bra uteliv

Lars Martinsson, vd på Jaktia, betonar att de två nya butikerna gynnar alla som är intresserade av jakt, fiske och friluftsliv i dessa områden.

– Satsningarna i både Västerås och Borlänge innebär att vi kan ge alla, nybörjare som inbitna entusiaster, bättre hjälp att välja rätt utrustning ur ett växande produktbud. Vi drivs av att inspirera och guida fler till ett bra uteliv. Vi vill helt enkelt ge dem bästa förutsättningar för att skapa minnesvärda äventyr i och omkring våra skogar och sjöar, säger Lars Martinsson.

Målsättningen inom Jaktia är att hela tiden vässa tillgängligheten och servicen för kunderna. För att lyckas med detta söker man efter fler entreprenörer som har ett genuint intresse för jakt, fiske och friluftsliv. Och som är intresserade av att starta och driva en franchisebutik.

– Vi befinner oss mitt i en spännande utvecklingsresa där vi välkomnar flera drivna företagare som vill vara med och bidra till att forma framtidens Jaktia.

Spännande Club Jaktia-dagar

Startskottet för att visa upp utökade Jaktia Västerås och nya Jaktia Borlänge blir under vårens Club Jaktia-dagar den 25–27 april. Då bjuds jakt- och fiskekedjans klubbmedlemmar in till mässa i alla Jaktia-butiker. Under tre dagar väntar en rad aktiviteter och kampanjpriser på många varor.

Rikstäckande butikskedja

Jaktia, som ingår i Burdock Outdoor Group, är en franchisekedja med butiker över hela Sverige. Sortimentet består av utvalda produkter från ledande varumärken. Allt från vapen, fiskeutrustning, optik och ammunition till teknikprylar och hundprodukter, kläder och skor – och allt annat som bidrar till bästa tänkbara jakt-, fiske- och naturupplevelser tillsammans med familj och vänner. Jaktia finns även i Norge och Danmark. Totalt består franchisekedjan av omkring 160 butiker.

För mer information kontakta:
Lars Martinsson, vd på Jaktia
0705–84 90 07, lars.martinsson@jaktia.se